Stimuleren van spreekvaardigheid

Studiedag 11 februari 2012Op zaterdag 11 februari 2012 organiseert de Association des Néerlandistes de Belgique francophone et de France in Brussel haar tweede praktijkgerichte studiedag Nederlands als vreemde taal.

De ochtend wordt gewijd aan workshops rond het thema "spreekvaardigheid stimuleren in de klas". Ter gelegenheid van de feestelijke prijsuitreiking van de opstelwedstrijd Schrijvers gezocht is er 's middags een optreden van Lennaert Maes en Andries Boone.
De ANBF profileert zich als hét forum voor neerlandici die in Franstalig België en Frankrijk werkzaam zijn. De studiedag wordt gesteund door het Taaluniecentrum Nederlands als vreemde taal (Brussel) en vormt een unieke gelegenheid om andere docenten Nederlands of collega-neerlandici te ontmoeten.
 

Waar en wanneer

Zaterdag 11 februari 2012 van 09.30 – 16.30 uur

Gemeenschapscentrum De Markten
Oude Graanmarkt 5
1000 Brussel
www.demarkten.be

Programma

09.30 – 10.00 registratie en koffie
10.00 – 10.15 welkom door Carola Henn (voorzitter Association des Néerlandistes de Belgique francophone et de France)
10.15 – 10.30 inleiding door Hellmuth van Berlo  (directeur Taaluniecentrum Nederlands als Vreemde Taal)
10.30 – 12.30 workshops naar keuze:
1.      Spreekvaardigheid stimuleren met behulp van tekstmateriaal
2.      Spreekvaardigheid stimuleren met behulp van muziek
3.      Hoe beoordeel je mondelinge taakgerichte prestaties?
12.30 – 14.00 lunch
14.00 – 14.30 prijsuitreiking opstelwedstrijd Schrijvers gezocht
14.30 – 15.30 Lennaert Maes en Andries Boone (De Bonski’s, muziek)
15.30 – 16.30 receptie
   

 

 

Inschrijven

U kunt zich aanmelden tot zondag 5 februari 2012 via het inschrijvingsformulier op deze site.

Voor leden van de ANBF is deelname gratis. Meer informatie over het lidmaatschap van de ANBF vindt u elders op www.anbf.be.

Niet-leden betalen 30 euro. In dat bedrag is de broodjeslunch inbegrepen. U wordt verzocht dat bedrag uiterlijk 8 februari 2012 over te maken op de rekening van de ANBF (nummer 001-2693456-36 – BIC : GEBABEBB; IBAN : BE46 00126934 5636)

Route

Met de wagen:

De Oude Graanmarkt ligt in het centrum van Brussel, vlakbij het Sint-Katelijneplein. Er is weinig parkeergelegenheid in de buurt.

Met het openbaar vervoer:

  • Trein tot Brussel-Centraal, dan metro in de richting Erasmus of Weststation, tot halte Sint-Katelijne (Vismarkt)
  • Tram of bus tot halte De Brouckère of Beurs

 

Samenvattingen workshops

Workshop 1. Spreekvaardigheid stimuleren met behulp van tekstmateriaal (Instituut voor Levende Talen)

In deze workshop koppelen we vooral lezen aan spreken. We gaan aan de slag met verschillende types leesactiviteiten die in de klas het spreken kunnen bevorderen en we laten zien dat lezen ook interactief kan zijn. Ook beeldmateriaal kan ‘gelezen’ worden en zo waardevol lesmateriaal zijn om spreken te stimuleren. Verder laten we een aantal taalspelletjes zien die tot spreken aanzetten.

Workshop 2. Spreekvaardigheid stimuleren met behulp van muziek (Scholingswinkel)

In deze workshop verkennen we een aantal mogelijkheden om met muziek de spreekvaardigheid in de klas te stimuleren. Een stukje klassieke muziek als aanleiding tot een spreekoefening bijvoorbeeld? Of een stevig rocknummer om ook dat deel van onze cultuur te belichten? Of een clip van youtube als introductie tot een discussie? Naast muziek krijgen ook spreekbevorderende taalspelletjes een plaats in deze workshop.

Workshop 3. Hoe beoordeel je mondelinge taakgerichte prestaties? (Certificaat Nederlands als Vreemde Taal)

In deze workshop gaan we na hoe je op een objectieve en efficiënte wijze mondelinge taakgerichte prestaties kunt beoordelen. We starten met een authentieke spreekvaardigheidstaak. We onderzoeken aan de hand van deze taak wat we precies willen beoordelen en hoe we dat kunnen beoordelen. We belichten vervolgens enkele beoordelingsmodellen en gaan na wat de voor- en nadelen ervan zijn. Ten slotte gebruiken we het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen om een niveau-inschatting te kunnen maken.